Meteen naar de inhoud

Betekenis naam

Onze school heet Schoolvereniging de Oloïde. Door de vorm van vereniging te kiezen willen we uitstralen dat het gaat om een basisschool waarin ouders en leerkrachten ver-één-igd worden om in een gelijkwaardige relatie als onderdeel van een gemeenschap om de kinderen heen te gaan staan. 

Schoolvereniging de Oloïde wil graag een school zijn waar een gemeenschap van mensen is die een warme omhulling vormt en ruimte schept voor ieders ontwikkeling. Er wordt samengewerkt vanuit het initiatief van alle betrokkenen, besluiten worden met gedragen besluitvorming genomen, en we werken met elkaar vanuit inzicht in de levensweg van ieder mens. Op deze manier wordt het sociale leven in de school steeds weer vermenselijkt en daarmee een voorbeeld voor de kinderen van nu. 

Tot de naam de Oloïde zijn we geïnspireerd geraakt door waar de Oloïde voor staat. Rudolf Steiner was wetenschapper, filosoof en kunstenaar. In één van zijn lezingen gaf hij de opdracht aan de mensheid om de relatie te doorgronden tussen de platonische vormen en het universum.

Platonische vormen zijn regelmatige veelvlakken. Plato verbond ze aan de elementen.

“Wanneer deze relatie doorgrond is, is de mensheid toe aan een nieuwe stap in bewustzijnsontwikkeling.” sprak Steiner.

Wiskundestudent Paul Schatz nam de opdracht aan. Na tien jaar bestudering kwam hij met een oplossing vanuit de kubus: de Oloïde. In deze film legt Martin van der Meulen uit hoe deze vorm tot stand gekomen is:

Na bestudering van de Oloïde ontdekten we dat de oloïde representeert waarvoor onze school ook staat:

• De Oloïde wordt gevormd uit het spoor wat ze wandelt.

• De Oloïde is voortdurend in contact met zowel de aarde als de kosmos.

• De Oloïde is solide en tegelijk beweeglijk

• De Oloïde is een driedimensionale lemniscaat: door velen gezien als symbool voor de verbinding tussen hemel en aarde.

• De Oloïde houdt zichzelf in evenwicht in een onevenwichtige wereld.

• De vorm daagt uit tot verder onderzoek: is dit het antwoord? Of kunnen we nog meer ontdekken?

Als schoolvereniging willen we een basisschool vanuit een solide en tegelijkertijd beweeglijk samenwerking tussen ouders en leerkrachten neerzetten. We geven dit de komende jaren vorm in een nieuwe sociale jas en met een open, onderzoekende en ondernemende houding. Daarmee vormen we onszelf en de schoolgemeenschap. We zijn voortdurend zuiver naar elkaar en nodigen elkaar uit tot nader onderzoek. Door ons te verbinden met onze levensopdracht kunnen we na het aardse leven de volgende stappen maken als unieke zielen. Voor ons geldt: het leven op de aarde is de basisschool, het universum is de universiteit. 

De Aarde is de basisschool, het universum de universiteit